Akciové fondy
Akciový fond by měl do akcií investovat min. 80% majetku.
Pokud je to méně, měl by být označen jako smíšený.
Pokud je zaměřen (a takto i označen) na určitý konkrétní region, měl by do tohoto regionu investovat také nejméně 80% majetku.
Zaměření fondu
- Geografické zaměření
- globální fondy bez omezení
- konkrétní region (Severní Amerika, Evropa, Asie, regiony se společnými znaky apod.)
- vyspělé trhy (developed markets) = USA, Severní Amerika, Evropa, Japonsko, Pacifik
- rozvíjející se trhy (emerging markets) = Lat. Amerika, Asie nebo její část, skupiny trhů
- nové trhy (frontier markets) = Blízký východ, severní Afrika, Afrika, Vietnam apod.
- jednotlivé země
Jádro inteligetní investice by měly tvořit fondy zaměřené na vyspělé trhy. Následně je možné je doplnit o trhy rozvíjející se.
- Sektorové zaměřeníPro klasifikaci odvětví existuje několik systémů. Mezi nejpoužívanější patří GICS (Global Industry Classification Standard):
- energetika
- surovina
- průmysl
- spotřební zboží základní potřeby
- spotřební zboží zbytné
- zdravotnictví
- finanční služby (včetně realitních firem)
- informační technologie
- telekomunikační služby
- síťová odvětví
Řada investorů dnes odmítá nakupovat akcie firem, které podnikají v eticky sporných oborech (typicky alkohol, tabák, hazardní hry, zbraně apod.). Jde o přístup, který je označován jako etické investování, vycházející ze společenské odpovědnosti firem (SR = social responsibility).
- Zaměření dle tržní kapitalizace firemJde v podstatě o velikost firmy. Tržní kapitalizace je celková tržní hodnota jejích akcií.
- velké (large caps) - tržní hodnota cca od 10 miliard dolarů
- střední (mid caps) - tržní hodnota 2 až 10 miliard dolarů
- malé (small caps) - tržní hodnota cca do 2 miliard dolarů
Mezi jednotlivými zaměřeními lze vymyslet řadu dalších variant, které nejsou striktně rozděleny podle výše uvedených kritérií. Může se jednat například o fondy zaměřené na firmy vyrábějící luxusní zboží, těžařské společnosti apod. Marketingovým možnostem se meze nekladou.
Další diverzifikaci fondů můžeme hledat např. v různých měnách, správcích fondu apod.
Co je důležité:
Fond by měl mít jasně deklarovanou investiční strategii a měl by uvádět srovnání s odpovídajícím tržním indexem.